ABN AMRO Marathon Rotterdam

Welke internationale topatleet bij de 33ste ABN AMRO Marathon Rotterdam ook als eerste over de finish komt, hij is niet de enige triomfator. Op ons prachtige parcours, een 'toneel' van 42.195 meter, is iedere deelnemer een hoofdrolspeler en winnaar.

Onze marathon is bij uitstek een podium voor winnaars. En dan doel ik niet alleen op de lopers. Oók op de toeschouwers, die aangestoken door het loopvirus zich in de komende jaren wellicht zelf inschrijven voor een van onze onderdelen: van de ABN AMRO Kids Runs en de AD 5 km Loop op zaterdag tot de 10 kilometer en de marathon op zondag.

De ABN AMRO Marathon Rotterdam brengt in totaal 27.500 lopers én, verspreid over de stad, vele honderdduizenden toeschouwers op de been. Ze stralen, passief en actief, een inspirerende vitaliteit uit.

'Rotterdammers houden van doorzetters, van een niet-opgeven-mentaliteit, van geen woorden maar daden'

Wij willen graag mensen in beweging brengen. Bewegen is gezond. Hardlopen dwingt ook respect af. Voor veel toeschouwers is de relatie met de lopers er één van liefde op het eerste gezicht. Rotterdammers houden van doorzetters, van een niet-opgeven-mentaliteit, van geen woorden maar daden.

ColumnErasmus

Nergens worden hardlopers, met hun naam op het startnummer, zo enthousiast toegejuicht als bij de ABN AMRO Marathon Rotterdam. Toppers, maar ook de Super Marathon Masters die ten minste tien keer op de Coolsingel van start zijn gegaan, of de Nederlandse deelnemers die automatisch meedoen aan de Provinciën Marathon Challenge, het speciale klassement waarbij de prestigieuze titel 'snelste marathon-provincie van het land' op het spel staat.

De NOS en RTV Rijnmond brengen de marathon én de grandeur van de stad mooi in beeld. Vorig jaar namen maar liefst 23 landen de beelden live over. Dat is goed voor de promotie en het imago van Rotterdam, dat in economisch opzicht ook een 'winnaar' is. Neem alleen de hotels, die in de periode rond de marathon geen kamer onbezet hebben.

'Wij willen graag mensen in beweging brengen, maar ook weten wat die mensen beweegt'

Het AD komt in de dagen voor het evenement traditioneel met een letterlijk en figuurlijk kleurrijke marathon-special. Uit die bijzondere bijlage blijkt dat iedere deelnemer zijn eigen verhaal heeft, zijn eigen reden om in Rotterdam van start te gaan. Dat komt ook tot uiting op ons nieuwe Social Media Platform.

Wij willen, zoals gezegd, graag mensen in beweging brengen, maar wij willen ook weten wat die mensen beweegt. Mede om die reden is dat platform opgezet. Het is geen gewone website, maar een inspirerend trefpunt waar iedereen ideeën, foto's, video's et cetera kwijt kan. Het is de omgeving waar iedereen alles wat te maken heeft met zijn grote passie, het hardlopen, kan uitwisselen. Een aanrader voor iedereen die zijn 'runner's high' wil delen.

Graag wil ik ook iedereen die geïnteresseerd is in de laatste ontwikkelingen op loopgebied wijzen op de Marathon Expo in het World Trade Center: vrijdag om 10.00 uur geopend tót de start van de ABN AMRO Marathon Rotterdam om 10.30 uur op zondag.

Tot ziens bij de mooiste marathon van Nederland, een marathon van winnaars.

MARIO KADIKS

Lees eerdere columns terug

Nacht van Groningen NN CPC Loop Den Haag NN Marathon Rotterdam 5 Mijl van Tilburg Ladiesrun Rotterdam Ladiesrun Groningen Ladiesrun Utrecht Ladiesrun Eindhoven Bommen Berendloop CZ Tilburg Ten Miles Vredesloop Den Haag Singelloop Utrecht 4 Mijl van Groningen Marathon Eindhoven Plantsoenloop Bruggenloop Rotterdam